Onko sinulla kiire vai hosutko vain?

Näin kysyi rauhallinen mies vastaan puuskuttavalta kaveriltaan. Mutta jos tiikeri on ajamassa takaa, on todella kiire. Ei tule ruoka mieleen muille kuin tiikerille. Stressihormoni laukaisee sokeria ja rasvaa verenkiertoon ja kääntää ruoansulatuksen tyhjäkäynnille. Näin kaikki energia suunnataan henkiin jäämiseen.

Kun vaara on ohi, voi palata helpottuneena kotiin. Stressitaso laskee, sokerin ja rasvan syöttö vereen normalisoituu. Vaikka villieläimiä kohtaamme nykyään vain eläintarhoissa, moni elää jatkuvasti tiikerivaihteelle. Tällöin veren rasva- ja sokeriarvot sekä verenpaine ovat pysyvästi koholla ja sairauksien riskit kasvavat.

Elimistömme on kalibroitu muinaisiin elämäntapoihin. Nykyinen vuorokausirytmi ei kuitenkaan suo ruumillemme huoltotaukoja, kun marketit, jääkaapit ja mikrouunit pitävät ravintoa jatkuvasti tarjolla. Moni kärsii vatsan turvotuksesta, kivuista ja ummetuksesta. Suoliston ongelmat heijastuvat aivoihin. Monella on uupumusta, masennusta ja keskittymisvaikeuksia. Pää tuntuu raskaalta, ajatus takkuaa. Tämä tulkitaan usein kofeiinin puutokseksi. Niinpä moni kulkee kaiken päivää kahvimuki kintereillään.

Muutoksen parempaan voi aloittaa muistelemalla tiikeriä. Älä syö, jos olet stressaantunut. Paraskaan ateria ei sula kunnolla, jos elimistössä on käsijarru päällä. Erityisesti etätyössä unohtuu ruokatunnin erottaminen työrupeamasta. On siksi tietoisesti valmistauduttava aterialle. On keksittävä itselle sopiva tapa pysäyttää työ kohtaan, jossa huoli ei jää pyörimään mieleen aterian ajaksi.  Listaa ranskalaisin viivoin asiat, jotka aiot hoitaa aterian jälkeen. Sulje sitten kaikki ruudut. Luota siihen, että katkon jälkeen olet tehokkaampi. Olet ansainnut ruokarauhan. Madalla stressitasosi vaikkapa impulssimenetelmällä:

  • Vedä keuhkot täyteen raikasta ilmaa nenän kautta, hitaasti viiteen laskien
  • Pidätä hengitystä, kahteen laskien
  • Puhalla ilma hitaasti ulos suun kautta, kahdeksaan laskien

Toista tarvittaessa, ja palauta hengityksesi sitten luonnolliseen rytmiin. Jos työasentosi on ollut jumittava, tee muutama venytysliike lopettaessasi.

Kun ruoka-annos on edessäsi, nauti sen tuoksuista, väreistä ja seurasta. Aloita ateria kiitollisuudella ja omalla ruokarukouksellasi. Kun syöt hitaasti maistellen ja pureskellen, syljen entsyymit sekoittuvat ruokaan ja käynnistävät ruoansulatuksen ja kylläisyysmittarin. Terveellisen aterian jälkeen on kylläinen, muttei ähky olo.  Ole aterian jälkeen kevyesti jalkeilla vartin ajan, niin verensokeri ehtii tasaantua ennen kuin istahdat paikallesi.

Valmistajan käsikirjan mukaan yö on varattu elimistön huoltoajaksi. Silloin solut pääsevät korjaamaan itseään ja suoliston hyvät mikrobit saavat työrauhan. Sijoittele päivän kolme ateriaa sopiviin kelloaikoihin ja rytmitä väliin liikuntaa. Jos peset hampaasi aina aterian jälkeen, päätä olla likaamatta niitä ennen seuraavaa ateriaa. Veden juominen ruokaväleillä on sen sijaan tärkeää. Herätä elimistösi aamulla kahdella vesilasillisella niin solusi hymyilevät kuivan yön jälkeen. Juo aterioilla vain niukasti. Näin ruoansulatusnesteet toimivat tehokkaasti ja vitaaliaineet imeytyvät hyvin.

Jos sinulla on ruoansulatusongelmia voit kokeilla juoda ennen ateriaa puoli lasillista vettä, johon on lorautettu omenaviinietikkaa tai sitruunaa. Voit myös juoda hapankaalista ja vedestä tehtyä laihaa mehua. Näin saat samalla maitohappobakteereita suolistosi avuksi.

Kun olet päässyt rauhalliseen ateriarytmiin, voit alkaa tunnustella, millainen ateria täyttää vatsan ja pitää pään kirkkaana. Lähde pienin askelin parantamaan ruoan laatua. Voit myös tunnustella voisitko siirtää ilta-ateriaa entistä aiemmaksi. Näin solut saavat enemmän huoltoaikaa yöllä. Tämä vaikuttaa unen laatuun ja terveyteesi.

Hyvää ruokarauhaa!

Ritva Kuusisto
ETRA-liiton hallituksen jäsen, toiminnanjohtaja emerita
Terveydenhoitaja